Mediacja w sporach budowlanych z gminą
Jednostka samorządu terytorialnego może zawrzeć ugodę, jeśli jej skutki dla budżetu JST będą korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego albo arbitrażowego. Co ta reguła oznacza w praktyce?
W pierwszym artykule z cyklu „Firma w urzędzie – spory budowlane” wyjaśniłem, czym jest mediacja, jaką rolę w skutecznej mediacji może odgrywać mediator oraz jaka jest pozycja jednostek samorządu terytorialnego w mediacjach z wykonawcami inwestycji budowlanych. Dzisiaj wyjaśniam, w jaki sposób dochodzi do wszczęcia mediacji, czego można spodziewać się po jej przebiegu oraz to, jaki wpływ na jednostki samorządu terytorialnego może mieć w mediacji dyscyplina finansów publicznych.
1. Wszczęcie mediacji
Sposób, w jaki następuje wszczęcie mediacji, różni się w zależności od tego, z jakim rodzajem mediacji mamy do czynienia.
a.
7
Mediacja pozasądowa
W przypadku mediacji pozasądowej jej wszczęcie następuje w zasadzie w momencie, w którym wybrany mediator otrzymuje wniosek o mediację złożony przez jedną ze stron. To z wniosku powinno wynikać m.in., kto jest stroną mediacji oraz jaki jest jej przedmiot. Do wniosku powinna też zostać załączona umowa o mediację (o ile została zawarta na piśmie).
b.
7
Mediacja sądowa
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku mediacji sądowej. To sąd postanawia o skierowaniu stron do mediacji na czas, co do zasady, nie dłuższy niż trzy miesiące. W zależności od przebiegu mediacji okres ten może jednak zostać przedłużony m.in. na wniosek stron. W przypadku skomplikowanych sporów budowlanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)